Żeby naprawdę wyobrazić sobie jak jest zbudowany organizm i jak działa, nie wystarczy przeczytać nawet stu podręczników. Dlatego dla uczniów rozszerzających biologię przygotowaliśmy wyjazd na wieś, w czasie którego badamy budowę narządów i organów oraz obserwujemy żywe zwierzęta i patrzymy co robią.

Przyglądamy się budowie zewnętrznej i wewnętrznej różnych gatunków ryb, które kupujemy w sklepie. Zastanawiamy się czym się różnią i jak to jest związane z ich trybem życia. Pytanie: „jak zwierzę jest zbudowane ?” łączy się z pytaniami: „Do czego zwierz jest przystosowany?”, „Jak funkcjonuje jego organizm w różnych warunkach?”, „Jak się wtedy czuje?” i „Skąd się takie zwierzęta wzięły?”. Staramy się zadawać wszystkie te pytania,  porównując jednocześnie inne gatunki do ludzi – dla naszego gatunku odpowiedzi wcale nie muszą być oczywiste. Czy ktoś zostanie lekarzem, czy psychologiem,  ważne by umiał łączyć te kwestie.

Przeprowadzamy sekcje ryb – próbujemy odgadnąć co to za narządy udało się nam wydobyć i jaka jest ich funkcja. Następnie zjadamy te ryby na wystawnej kolacji. Ponadto układamy szkielety z kości znajdowanych w lesie od wielu lat przez naszą załogę. Przyglądamy się budowie kości skamieniałych organizmów, podrobów kupowanych na bazarze, robaków złapanych w rzece. Odwiedzamy też okoliczne zwierzęta gospodarcze.

Zobacz również